SCIO

scio_web.span_sr-only.basket

Teorie a metodika testů

Obecný úvod do problematiky testování

Vývoj standardizovaného testu je sofistikovaný proces, do kterého se zapojuje množství lidí a má jasně definované kroky - více se o nic dozvíte v článku Vývoj testu. Různé pohledy na vyhodnocení testu poskytují různé informace a umožňují využívat testy k různým účelům - informační možnosti testu se tedy velmi liší případ od případu a s ohledem na účel testu je třeba zvolit i vhodnou metodu jeho sestavení a zpracování.

Odborná část: Odborný náhled na problematiku testování

První otázkou, kterou musíme u každého testu řešit je, nakolik je validní, nakolik závěry které z něj tvoříme odpovídají tomu, co skutečně test měří. Různými typy validity a možnostmi jejího ověřování se zabývá příslušný čánek.

K vyhodnocování testu a analýze jeho závěrů je možné přistupovat několika různými způsoby. Nejtradičnější a u nás stále ještě nejrozšířenější je tzv. Klasická teorie testů (Classical Test Theory, CTT), ve světě si oblibu získala především přesnější a podrobnější Teorie odpovědi na položku (Item-Response Theory, IRT). Measurement Decision Theory (MDT) je narozdíl od nich zatím méně používaný, ale rozvíjející se přístup, který umožňuje především přesněji dělit respondenty do kategorií a úrovní.

Myšlenkový základ pro adaptivní testování (tedy počítačové testování, kdy jsou respondentovi generovány nové úlohy dynamicky na základě jeho odpovědí na předchozí položky) představuje Teorie znalostních prostorů (Knowledge Spaces Theory, KST), která umožňuje mapovat vztahy mezi jednotlivými položkami z hlediska vlastností, které u respondenta měří.


📖 Články o přípravě testů pro Národní srovnávací zkoušky na vysoké školy si můžete přečíst v samostatné sekci