Odborná část
Odborný náhled na problematiku testování
První otázkou, kterou musíme u každého testu řešit je, nakolik je validní, nakolik závěry které z něj tvoříme odpovídají tomu, co skutečně test měří. Různými typy validity a možnostmi jejího ověřování se zabývá příslušný čánek.
K vyhodnocování testu a analýze jeho závěrů je možné přistupovat několika různými způsoby. Nejtradičnější a u nás stále ještě nejrozšířenější je tzv. Klasická teorie testů (Classical Test Theory, CTT), ve světě si oblibu získala především přesnější a podrobnější Teorie odpovědi na položku (Item-Response Theory, IRT). Measurement Decision Theory (MDT) je narozdíl od nich zatím méně používaný, ale rozvíjející se přístup, který umožňuje především přesněji dělit respondenty do kategorií a úrovní.
Myšlenkový základ pro adaptivní testování (tedy počítačové testování, kdy jsou respondentovi generovány nové úlohy dynamicky na základě jeho odpovědí na předchozí položky) představuje Teorie znalostních prostorů (Knowledge Spaces Theory, KST), která umožňuje mapovat vztahy mezi jednotlivými položkami z hlediska vlastností, které u respondenta měří.