Z uvedených postupů nemusíte použít nic, nebo třeba jen libovolnou část, která vám ve vaší situaci ve škole bude dávat smysl.
Pokud vám rodiče, žáci a zaměstnanci vyplnili dotazníky, jistě by se také rádi dozvěděli, jak šetření ve škole dopadlo.
Je pouze na vašem rozhodnutí, jakým způsobem budete respondenty informovat.
I to je možnost, počítejte však s tím, že v budoucnu, pokud se rozhodnete pro jiné dotazníkové šetření, již nemusí být respondenti natolik vstřícní a ochotní sdělit svůj názor.
Někteří respondenti se budou pravděpodobně doptávat, jaké výsledky z šetření vyplynuly a budou chtít znát následné kroky.
Mlčení ze strany vedení školy může vyvolat spekulace, nedorozumění a šíření dezinformací o škole.
V případě, že se ve škole objeví rizikové situace, mohou se rodiče ozvat, že na situaci upozornili v dotazníkovém šetření a škola bude nucena obhajovat svůj postup.
Součástí základních výstupů z Mapy je Souhrnná zpráva, která velmi stručně informuje o několika základních výstupech, které z dotazníkového šetření vzešly. Můžete ji vyvěsit na webové stránky nebo na nástěnku, pokud se vám to zdá pro vaši situaci vhodné.
Souhrnnou zprávu doporučujeme použít jako první rychlé zveřejnění výsledků předtím, než budete mít vypracovanou SWOT analýzu a následný plán akcí
Obsahuje velmi podrobné výsledky a grafy, z nichž lze získat mnoho informací. Obvykle je pro sdílení výsledků s rodiči nebo se zaměstnanci příliš podrobná. I přesto se však můžete rozhodnout, že analytickou zprávu zveřejníte a poskytnete ji zúčastněným skupinám jako hlavní výstup z dotazníkového šetření.
Sami si vytvoříte základní shrnutí výsledků podle toho, co jsou potřeby vaší školy a toto shrnutí použijete pro informování respondentů. Můžete použít některé grafy z Analytické zprávy a doplnit je vlastním komentářem.
Nezapomeňte přidat informaci o tom, zda a kdy bude k dispozici detailnější zpráva.
Se zpracováním výsledků vám můžeme pomoct nebo si vše jednoduše zařídíte sami.
Do Individuální zprávy vám zpracujeme všechny výsledky a její součástí bude i tabulka, která vám může sloužit jako základ pro SWOT analýzu. Silné a slabé stránky budete mít připravené, vy si sami doplníte vnější aspekty - Příležitosti a Hrozby, které my z výsledků většinou nezjistíme.
Do tabulky si přidejte další vlastní body vyplývající z detailní znalosti vaší školy.
V Individuální zprávě si projděte i shrnutí v kapitole “Hlavní zjištění” a otázky, které vás zajímají, nebo vám nejsou výsledky úplně jasné, si detailněji pročtěte v hlavních kapitolách zprávy nebo si projděte výsledky v on-line aplikaci na www.mapaskoly.cz.
Zpracování dat můžete provést sami za pomoci Analytické zprávy, Percentilových tabulek, Meziročního srovnání a výstupů v on-line aplikaci na mapaskoly.cz.
JAK NA TO…?
Projděte si Analytickou zprávu a výsledky v on-line aplikaci:
💡 Tip: Na oblastech hodnocených lépe než na jiných školách stavte! Využijte toho, že jsou respondenti spokojení, pokračujte v tom, co děláte a ještě více podpořte spokojenost respondentů v těchto oblastech. Je něco, co v této oblasti děláte dobře a mohli byste to začít využívat i v oblasti jiné?
Oblasti, které jsou hodnoceny výrazně, hůře prozkoumejte! Znáte základní příčinu toho, proč respondenti odpovídali negativně? Nebo potřebujete názor respondentů více prozkoumat? Víte, co přesně si negativní zpětnou vazbou respondenti žádají?
Projděte si Meziroční srovnání:
Projděte si Percentilové tabulky:
Veškeré poznámky, které jste si vytvořili při procházení Analytické zprávy, Meziročního srovnání, Percentilových tabulek, otevřených odpovědí a dat v aplikaci na www.mapaskoly.cz zapište do příslušných tabulek SWOT analýzy.
Snažte se nevytvářet na základě získaných výsledků rychlé závěry.
Čím lépe porozumíte příčinám problému, tím je pravděpodobnější, že podniknete správné akce k jejich eliminaci. Je potřeba se podívat na data z různých pohledů a vytvořit si vícero domněnek, proč jsou výsledky takové jaké jsou.
První závěr nemusí být ten správný.
Nebojte se revidovat a upravit své závěry a plány na základě dalších informací a zpětné vazby. Flexibilita a ochota se učit z nových informací jsou klíčové pro úspěšnou implementaci změn.
Pomocí této jednoduché tabulky určíte, do kterých akcí je v nejbližší době optimální investovat energii. Jako akce s vysokým účinkem vybírejte ty, které mají vysoký potenciál přispět ke spokojenosti žáků nebo zaměstnanců. Neznamená to ale, že akce, které se ocitnou v jiném než v pravém horním kvadrantu, není nutné plnit. Pouze mají v současné době nižší prioritu.
Tento proces vám pomůže identifikovat efektivní nápravná opatření, která jsou realistická a v souladu s možnostmi školy.
Při analýze výsledků zkuste také některou z následujících metod:
Znát základní příčinu je nutné proto, abyste zvolili správné opatření. Zavedená opatření selhávají často z důvodu, že neadresují skutečnou základní příčinu.
Nejprve musíte odhalit detailní popis problému, a až následně ho můžete začít řešit. Někdy je detailní popis jasný již ze základních výsledků a jindy budete muset učinit dodatečné kroky.
1. Co nám děti, rodiče nebo zaměstnanci říkají? | 2. Definice akce k jasnému pochopení problému a nápravných opatření | 3. Detailní popis problému |
Jídlo v jídelně není dobré, polévky jsou přesolené. | Detailní průzkum kvality jídla a jídelny, pro získání více informací využijeme dotazník “Jídelna”. |
Strava ve školní jídelně není kvalitní, dětem nechutná. Kuchařky nesprávně dochucují jídlo. Brambory jsou převařené. |
Problémy, které máte detailně popsány, dál rozeberte, abyste zjistili jejich základní příčinu:
Příklad:
Spolu se zástupci pedagogů chcete vydefinovat akce vedoucí ke zlepšení vztahů v pedagogickém sboru.
Uspořádejte fokusní skupinu složenou ze zástupců respondentů
Pokud potřebujete lépe porozumět tomu, proč výsledky v konkrétní otázce vychází špatně, můžete uspořádat fokusní skupinu respondentů.
Spolu se zástupci respondentů se pokuste rozklíčovat výsledek za pomoci následující tabulky:
Tabulka pro práci ve fokusních skupinách (zaměstnanci, žáci, rodiče):
Otázka | Jak jste otázce porozuměli? | Čím je podle vás ovlivněn výsledek? | Jak si představujete ideální stav? | Co bychom měli udělat (akce)? |
---|---|---|---|---|
Pracujte ve spolupráci se zástupci respondentů:
Rozdělte se do skupin, rozpracujte témata. Každá skupina bude řešit jednu z definovaných základních příčin / jedno téma. Na lístečky pište nápady, které k problému ve skupinách zazní. Vytvořte velkou databázi akcí a možností řešení.
Rozdělením do skupin zajistíte to, že je možné soustředit se na specifické aspekty daného problému.
Spojte skupiny opět dohromady, sjednoťte výstupy.
Nyní se opět všichni společně sejděte, prodiskutujte celou paletu nápadů a akcí a vyberte 3, na nichž se hromadně shodnete, že mají nejvyšší prioritu.
Tímto zohledníte všechny nápady a umožníte okomentovat navrhované akce napříč jednotlivými skupinami.
Nesnažte se udělat vše. Místo toho si pro jedno období vyberte 3–5 témat s nejvyšší prioritou a těm se věnujte. Další body zařaďte až poté, co ty předchozí zrealizujete.
Tímto způsobem zajistíte, že budete schopni věnovat dostatečné zdroje a pozornost každému tématu.
Informujte o akcích, které jste na základě výstupů z dotazníkového šetření naplánovali a realizovali. Tímto krokem získáte důvěru všech skupin respondentů a v příštím období budou ochotni se opět do dotazníkového šetření zapojit, případně začnou rovnou chodit se zpětnou vazbou a s nápady k realizaci.
Komunikujte realizované a plánované změny ve stylu: