Průzkum AI Kompas: Žáci mají v používání AI náskok před učiteli i rodiči, ve škole se o ní chtějí učit víc
(Praha, 26. srpen 2025) Většina českých žáků již pravidelně používá nástroje umělé inteligence ve volném čase i pro školní účely. Jejich rodiče i učitelé je využívají méně často, ale společně s žáky mají pozitivní postoj k tomu, aby se s nimi ve školách pracovalo více. Tato zjištění přinesl unikátní průzkum AI Kompas, který zmapoval postoje k využívání umělé inteligence u více než 6700 respondentů v ČR i na Slovensku.
Výsledky rozsáhlého průzkumu dnes představili zástupci výzkumné organizace Scio Research. Z České republiky se do dotazníkového výzkumu, který probíhal od prosince 2024 do března 2025, zapojilo 3406 žáků, 776 rodičů, 364 učitelů a 21 zástupců vedení škol. Celkově průzkum zmapoval postoje více než 6700 respondentů z ČR i Slovenska.
Průzkum potvrdil, že děti a dospívající mají ve využívání AI patrný náskok před dospělými. „Data z průzkumu ukazují, že žáci druhého stupně základních škol a středních škol používají AI častěji než jejich rodiče či učitelé. Jsou také sebevědomejší při hodnocení svých znalostí o AI," uvádí Miroslava Hapalová ze ScioResearch. Pravidelné používání AI potvrdilo 72 procent českých žáků pro volný čas a 69 procent pro školní účely.
Data průzkumu ukazují, že děti a dospívající získávají informace o AI především z internetu, sociálních sítí a od kamarádů. Škola je u nich mezi zdroji informací o AI až na čtvrtém místě. „Dvaašedesát procent dotázaných českých žáků přesto uvedlo, že by se o AI a možnostech jejího použití mělo učit ve škole, a polovina z nich by v tom uvítala podporu od učitelů," dodává Helena Beranová ze ScioResearch, která je spolutorkou výzkumu AI Kompas. Více než dvě třetiny českých žáků očekávají, že budou v budoucnu s AI pracovat a že jim může pomáhat při studiu i jejich povolání.
Výsledky průzkumu dále ukazují posun ve využívání AI mezi žáky. Deset procent z nich ji používá pro osobní konverzaci o vztazích či svých pocitech. Tento trend signalizuje důležitou změnu - AI již pro mladé lidi není jen nástroj pro získávání informací, ale i partner pro dialog.
Rodiče AI ve školách podporují
Rodiče zaujímají k AI rezervovanější postoj a přiznávají svou omezenější zkušenost s ní. „Své znalosti o AI hodnotí jako dobré méně než třetina českých rodičů, čtvrtina AI nepoužívá vůbec," upřesňuje Hapalová. Sedm z deseti českých rodičů (69 procent) přesto vyjádřilo pozitivní postoj k využívání AI jejich dětmi ve škole. Je pro ně přitom důležité, aby byla dodržována pravidla bezpečnosti a zachovány lidské vztahy mezi učiteli a žáky. Na Slovensku je podpora využívání AI ve škole nižší – pro je pouze 53 procent rodičů.
Učitelé: Přibývá experimentujících, ve využívání AI ve výuce jsou opatrní
Učitelé přistupují k využívání AI ve výuce opatrněji. Jak připomíná Andrej Novik, pedagog ZŠ NIKA: “Data výzkumu AI Kompas ukazují, že v osobním životě používá AI 58 procent českých učitelů a v práci 64 procent z nich. Přímo ve výuce ji zatím zapojuje jen menšina."
Konkrétní čísla jsou podle něj výmluvná: „Přímo ve výuce AI nepoužívá vůbec nebo téměř vůbec 66 procent českých a 74 procent slovenských učitelů," uvádí Novik. Přitom čeští učitelé jsou výrazně otevřenější než slovenští kolegové – využívání AI žáky ve výuce podporuje 58 procent českých učitelů, zatímco na Slovensku je to jen 24 procent.
„Učitelé AI nejčastěji využívají pro přípravu výuky, tvorbu vzdělávacího obsahu a plánování, v Česku také pro administrativu a komunikaci s rodiči," vysvětluje Novik. Výzkum AI Kompas uvádí, že čeští učitelé využívají rozmanitou škálu nástrojů pracujících s AI – používají nejen chatboty (69 procent), ale také virtuální vzdělávací platformy (34 procent) a specializované aplikace pro tvorbu výukových materiálů (34 procent).
Zajímavým zjištěním jsou rozdíly mezi postoji vedení škol a učitelů. Vedení škol má obecně pozitivnější postoje k AI než učitelé – například s využíváním AI žáky ve výuce souhlasí 67 procent českých ředitelů, ale jen 52 procent učitelů, na Slovensku pak 48 procent ředitelů oproti 24 procentům učitelů. “Tento rozdíl naznačuje odlišnost mezi těmi, kteří určují strategii škol, a každodenní praxí pedagogů. Učitelé v ČR uvádějí, že při zavádění AI do výuky naráží zejména na nedostatek času (31 procent dotázaných), nedostatek technické podpory (28 procent dotázaných), ale také na obavy z možných rizik (30 procent dotázaných)," vysvětluje Miroslava Hapalová ze ScioResearch.
AI jako doplněk, ne náhrada učitelů
Průzkum také potvrdil, že všechny dotazované skupiny jsou rezervované k tomu, aby umělá inteligence v budoucnu nahrazovala učitele. „Při dotazování na další možné scénáře budoucího využití AI ve vzdělávání všechny dotazované skupiny preferují scénáře, ve kterých AI doplňuje učitele, nikoliv je nahrazuje. K AI jako náhradě učitele jsou respondenti rezervovaní až odmítaví," zdůrazňuje Hapalová.
České školy otevřenější než slovenské
Srovnání se Slovenskem ukázalo výrazné rozdíly v přístupu k AI. „Slovenské školy mají méně zkušeností, méně dostupných informací a téměř žádnou podporu, a proto jsou zdrženlivější a opatrnější. České školy více experimentují, jsou otevřenější a pragmatičtější," uzavírá Hapalová hlavní zjištění tohoto mezinárodního srovnání.
Oslovení zástupci vedení škol v obou zemích zároveň uvedli potřebu externí podpory v různých oblastech. Šlo například o nastavení systémových rámců ze strany státu, které zahrnují pravidla pro ochranu osobních údajů žáků, etická pravidla pro používání AI ve vzdělávání a plošné přeškolení učitelů i žáků o možnostech a limitech AI. Dotázaní ředitelé považují za důležité zajistit rovný přístup k AI nástrojům pro všechny školy a žáky.
Průzkum AI Kompas představuje jeden z nejrozsáhlejších a nejaktuálnějších průzkumů k tématu využívání nástrojů umělé inteligence ve vzdělávání v regionu střední Evropy. Výsledky ukazují, že AI již vstoupila do života všech sledovaných skupin, ale její využití ve vzdělávání je nerovnoměrné a vyžaduje systematický přístup k rozvoji digitálních kompetencí.