Program Pedagogické maximum je určený zájemcům a zájemkyním o získání formálního pedagogického vzdělání. Do druhého běhu tohoto dlouhodobého kurzu dnes vstoupí 30 účastníků a účastnic z různých škol a různých částí republiky. Účastníky programu jsou stávající učitelé, kteří si potřebují doplnit vzdělání, a lidé z různých profesí, kteří chtějí začít učit. Jen menší část z nich tvoří průvodci ze ScioŠkol. „Náš program není určený těm, kteří by si z něj chtěli jen odnést potřebný „papír“. Zaměřujeme se na ty, kteří od doplňkového pedagogického studia chtějí získat mnohem víc – hledají v něm smysluplnost a svůj další růst. Právě těm chceme pomoci rozvíjet pedagogické kompetence potřebné pro učitele v 21. století,“ popisuje cíle programu Pedagogické maximum, Jana Majerová, členka vedení ScioEdu a spoluautorka programu.
Není jen o teorii, ale i o zážitku a praxi
„Chceme naším programem měnit paradigma toho, jak se v 21. století přemýšlí o výuce. Jeho účastníci si v něm sebezkušenostně prožijí to, co poté budou dělat s dětmi ve školách. Není jen o teorii, ale i o zážitku a praxi. Účastníky programu rozvíjíme kompetenčním způsobem tak, aby i oni mohli obdobně žáky rozvíjet v znalostech, dovednostech i postojích,“ vysvětluje Kristýna Menclová, členka vedení společnosti ScioEdu a spoluautorka programu Pedagogické maximum.
A zároveň k tomu doplňuje: “Chceme tímto programem přispět ke kvalitnějšímu vzdělávání v Česku a podpořit to, aby i přes nedostatek pedagogů přicházeli do škol lidé s plnou kvalifikací a skutečně kvalitní přípravou. První běh programu nám potvrdil, že takto strukturované doplňkové pedagogické studium má smysl – od účastníků jsme měli většinu pozitivních reakcí.”
„Do programu jsem se přihlásil po čtyřech a půl letech v roli průvodce. Vnímal jsem, že v pedagogických základech mám mezery. Devadesát procent účastníků při vstupu do programu uvádělo, že se chtějí lépe připravovat na hodiny. To je i můj případ. Obsahově si hodinu vždy připravím, ale jak pokrýt všechny póly dětí, které mám ve třídě – od rakeťáků až po ty pomalejší, to už je mnohdy náročné. Sám teď vidím, jak učení s dobrým plánem vede k mnohem lepším výsledkům. Hodně mi toho přinesl i úkol, při kterém jsme měli natočit vlastní hodinu na video a následně ji probrat s provázejícím učitelem. Viděl jsem toho najednou tolik, co člověk v hodině přehlédne nebo ani nezaznamená,“ popisuje svou zkušenost s programem Pedagogické maximum Robert Chudý, který je průvodcem ve ScioŠkole v Praze-Stodůlkách a nyní má za sebou polovinu prvního běhu tohoto programu.
Jak vypadá program Pedagogické maximum?
Teorie: 150 hodin nad společnými i oborovými tématy
Teoretická část programu je rozdělena do 14 témat. Jsou mezi nimi oblasti jako například: kompetenční výuka, učební autonomie, komunikace, zážitková pedagogika nebo vývojová psychologie. Účastníci programu se během teoretické části budou podrobněj věnovat i didaktice vybraného oboru, se kterým ve škole pracují nebo budou pracovat (jde o obory český jazyk, matematika, cizí jazyk, svět v souvislostech humanitní, svět v souvislostech přírodovědný). Jednou za měsíc se k těmto tématům účastníci setkají na prezenčním setkání.
Praxe a reflexe: 150 hodin ve vlastní i jiné škole
Teoretickou část doplní praxe na vlastní škole a ve školách po celé republice pod dohledem zkušených pedagogů (50 vyučovacích hodin odučí účastníci ve vlastní škole, 18 vyučovacích hodin budou na náslechu a exkurzích v jiných školách, 12 vyučovacích hodin odučí na jiné škole). Účastníci Pedagogického maxima budou během svých praxí pozorovat výuku, asistovat při přípravě výukových materiálů a postupně přebírat více odpovědnosti za výuku a vedení třídy. Zapojí se i do plánování výuky, hodnocení studentů. Součástí praxe je i vedení reflexního deníku nebo účast na skupinových seminářích. Součástí praktické a reflektivní části programu je i celkem 70 vyučovacích hodin reflexí s provázejícím pedagogem každého účastníka a skupinových reflexí.
Na konci programu po absolvování všech jeho částí v plném rozsahu a splnění všech náležitostí a úkolů získají absolventi programu Pedagogické maximum plnou kvalifikaci učitele či učitelky všeobecně vzdělávacího nebo odborného předmětu, která odpovídá jejich předchozímu vzdělání.
Do programu se mohou hlásit absolventi magisterského nebo inženýrského studia vysokých škol nebo vysokoškolští studenti s ukončeným bakalářským vzděláním pokračující v navazujícím magisterském studiu (ti získají pedagogickou kvalifikaci až po dokončení tohoto studia). Zájemci o účast v programu Pedagogické maximum mohli pro uhrazení části poplatku za program využít i příspěvek Úřadu práce určený na rekvalifikace zájemců o zaměstnání.
Program vzniká ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Západočeské univerzity v Plzni. Ta zajišťuje provázanost s dalšími učitelskými programy univerzity i kvalitu výukových materiálů. Fakulta pomáhá i metodicky a s naplňováním Kompetenčního rámce absolventů učitelství. Na programu se podílí i Asociace neformálního vzdělávání (ANEV), která zajišťuje především tu část programu zaměřenou na kompetenční vzdělávání a tvorbu učebních obsahů.
Na programu Pedagogické maximum společnosti Scio Edu se podílejí například tito lektoři a lektorky:
- Mgr. Gabriela Klečková, Ph.D.
- doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D.
- Mgr. Marek Fajfr, Ph.D. - garant DPS a zakladatel ZŠ Otevřeno
- Mgr. Markéta Vodičková – Scio
- MgA. Jana Šeráková - Scio
- Mgr. Jan Kumstát - Scio, lektor Školy bez Poražených
- Mgr. Jiří Krejčí, PhD. - Scio, externista Pedagogická fakulta JU v Českých Budějovicích
Více infomací o programu Pedagogické maximum poskytnou:
Jana Majerová, ScioEdu
tel.: 608 473 842
mail: jana.majerova@scioskola.cz
Kristýna Menclová, ScioEdu
tel.: 723 856 623
mail: kristyna.menclova@scioskola.cz