Blog Ondřeje Šteffla
Rodiče - brzda pokroku ve vzdělávání
Většina z nás má dojem, že jsme vzdělaní a dobře připravení do života. A i když máme ke školám, kterými jsme prošli, výhrady a je nám jasné, že naše děti budou žít v jiném světě, stejně chceme pro své děti podobné vzdělání, jako bylo to naše. Jiné možnosti nám nikdo nevysvětluje, změny si neumíme představit, a tak je odmítáme.
vyšel 5. 9. 2021 v týdeníku Respekt pod titulkem
NEJVĚTŠÍ PŘEKÁŽKOU JSOU RODIČE
Na základě celonárodní diskuze bychom rádi vytvořili letadlo
V České republice už čtyři měsíce probíhá celonárodní diskuse o změnách ve školství. Záměr jistě skvělý, odvážný, nevídaný. Nic podobného se za minulých deset let neuskutečnilo v žádném resortu, ani ve školství. Diskusi se však bohužel nedaří, málo se píše v novinách, málo vysílá v televizi a rozhlase. Mám obavy, že většina čtenářů se o ní právě dozvídá poprvé.
Umělá inteligence změní svět, i ten váš
Je možné, že umělá inteligence úplně změní svět, že změní, jak budeme přemýšlet, řešit problémy, komunikovat, po čem toužit, jaké práce vykonávat, že změní, jak se budeme cítit, a možná změní i to, co znamená být člověkem. Nevíme, zda se to stane, ale možné to je. Někteří si dokonce myslí, že umělá inteligence by mohla tento svět zničit. Nevíme, zda se to stane, ale možné to je. Rostoucí nejistota je příznakem dnešní doby. Ale i kdyby měl…
celý blogKdo má učit a vychovávat naše děti?
Chceme-li budovat moderní školství, musíme do výuky přilákat více lidí se zkušenostmi z reálného světa mimo školu. Současně je ovšem třeba zajistit kvalitu výuky. Novela zákona o pedagogických pracovnících, která se nyní projednává ve sněmovně, je sice malý krok ale rozhodně správným směrem. A je to velká výzva pro pedagogické fakulty.
Škola, spánek a štrúdl
Existuje mnoho potíží českého vzdělávacího systému, jednou z nich je i nedostatek spánku dospívajících způsobený začátkem vyučování už v osm hodin ráno. Není to sice ten nejvážnější problém, ale řešení je jasné, nestálo by moc peněz a věda doložila, že by to opravdu pomohlo. Žáci a studenti ve věku dvanáct až devatenáct let málo spí, což snižuje jejich studijní výkony, o dopadech na zdraví nemluvě. Když ministr školství Vladimír Balaš…
celý blogVzpomínka č. 6 – psáno v r. 1999: Změny, o které nikdo nestojí
Odborníci se shodují v tom, že nedojde-li ve vzdělávání k zásadním změnám, nebudou naše děti připraveny na nároky příštího tisíciletí ani na život v integrované Evropě. O změny však skoro nikdo nestojí. Tedy přesněji ani si nikdo nemyslí, že změny ve školství jsou nutné. Psal jsem v roce 1999.
Dnes, po skoro čtvrstoletí, je zájem o změny velký. Mnozí, pozdě ale přece, začínají chápet, že změny jsou nutné. Ministerstvo školství dokonce…
Vzpomínka č. 5 – Lidové noviny, 1996: O matematice a krabici
Ve srovnání se zahraničím umí čeští žáci velmi dobře matematiku a přírodní vědy, zároveň se ale tyto předměty u nich těší nejmenší oblibě. Platilo to víc než před čtvrt stoletím, kdy jsem psal tento sloupek. Že naše děti chodí nerady do školy, skoro nejvíc na světě, platí bohužel i dnes. Rodíl je, že čeští žáci už nepatří k nejlepším, ale klesli na průměr nebo i pod. Možná proto, že je to nebaví.
Vzpomínka č. 4 – MF Dnes, 1996: Igor Hnízdo v našich školách
„Zvoní, konec přestávky, učitel přichází do třídy, dva tři výtečníci, místo aby seděli v lavici, honí se po třídě, zvýšený hlas učitele, trocha nadávání a celá třída musí zůstat stát. Jednu, dvě, pět minut. Napjaté ticho, nepříjemná atmosféra, mnohé děti pociťují strach. Snad si to budou pamatovat a příště bude po zvonění ve třídě pořádek…“ Posuďte sami, kam jsme se za víc než čtvrt století, kdy text vznikl, posunuli.
Vzpomínka č. 3 – HN, 14. 2. 2019: Rodiče změny nechtějí a s tím školy nic nezmohou
Spousta rodičů chce, aby škola srovnala děti do latě. Ale takové lidi brzo nebude nikdo potřebovat, nahradí je roboti. Školy potýkají s nedostatkem učitelů a pedagogické fakulty neumí připravit své absolventy na reálnou práci s dětmi a raději se zaměřují na nekonečné teoretické přednášky o nedůležitých tématech, říká v rozhovoru pro HN ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl.
celý blogVzpomínka č. 2 – Euro, 17. 2. 2018: Změna je trvalý stav
„Ve ScioŠkolách víme, že toho o učení moc nevíme. V hlavách dětí probíhají složité procesy, do kterých máme jen malý vhled, ale tradiční škola se chová, jako by tomu všemu rozuměla,“ říká v rozhovoru pro Euro Ondřej Šteffl. Děti v jeho školách nedostávají známky a učí se jinak, než to zažila generace jejich rodičů. Šteffl si myslí, že je zbytečné děti do učení nutit, protože to je jejich přirozenost. A dát jim čas, aby ke zlomkům samy…
celý blogVzpomínka č. 1 – časopis Téma, 6. 6. 2018: Státní maturitu bych zrušil
Postupně zde budu publikovat různé starší texty. Je bohužel smutným zjištěním, že v neprosté většině neztratily nic na své aktuálnosti. Některé z nich ani za 15 let. Tenhle je starý 4 roky.
Je považován za vizionáře i kritika českého školství. Nelíbil se mu systém přijímaček na vysoké školy. Založil si společnost Scio a vymyslel Národní srovnávací zkoušky. Podle jejich výsledků se dnes řídí 53 fakult v Česku a 24 na Slovensku. Ve veřejném…
Karolína Letochová: Ke knize 7 (pseudo) mýtů o vzdělávání
Před nedávnem v Česku vyšla kniha Sedm mýtů o vzdělávání od britské autorky Daisy Christodoulou. Zde je kritická recenze.
Christodoulou má pravdu, když tvrdí, že výroky jako “fakta brání porozumění”, “výuka znalostí je indoktrinace” a další jsou mylné. Problémem ale je, že to nejsou mýty. Nikdo si to nemyslí (až na zanedbatelný počet fanatiků), nemají větší oporu v teoretické literatuře, nejsou aplikované v mainstreamových ani alternativních…
Děti zaslouží stejný respekt jako dospělí
Časopis TÉMA a následně zpravodajský portál iDnes přinesly rozhovor s naším kolegou Adamem Lalákem. Mělo by to být povinné čtení pro všechny, kteří to s budoucností českého školství myslí vážně.
celý blogJsme posedlí akademickým výkonem
Ve školách se neustále směřuje hlavně k akademickým znalostem. Kanadský profesor Michael Fullan, který vedl reformu vzdělávání v Ontariu, tomu říká posedlost akademickým výkonem. My všichni jsme jím posedlí, protože školu tady máme dvě stě padesát let, chodíme do ní už asi devátou generaci a to, co se tam děje, bereme jako dané. A správné. Nic jiného si ani neumíme představit.
celý blogJsme posedlí selekcí dětí
Před deseti lety byl současný předseda vláda Petr Fiala jmenován ministrem školství. A přesně v té době vznikl i tento rozhovor o výuce přes YouTube, bezradných učitelích a misi nového ministra školství vedený Ondřejem Kundrou a Hanou Čápovou, který vyšel v Týdeníku Respekt (13. 5. 2012). Co z toho se naplnilo, co zůstalo nezměněno a kam jsme se od té doby posunuli?
celý blogRodič jako problém českého školství?
Střílet do vlastních řad je vždycky těžké. ale upřímně: my, rodiče, jsme poměrně často jednou z největších překážek, které českému školství brání v tom, aby odpovídalo potřebám dětí v 21. století. Z čeho máme strach? A co bychom potřebovali pochopit, abychom změny podpořili?
Budoucnost školství vzniká dnes. Mission impossible a výhody pestrosti
Pestrý výběr typů vzdělání, okna a dveře škol dokořán. To by mohla být budoucnost českého školství.
celý blogCo změnit ve školství v roce 2022
V pohádce O lakomé Barce od Jana Wericha se děti modlí, aby Barka nebyla tak lakomá, závistivá a neučesaná ... a aby nežrala žížaly, Barka to poslouchá, až z toho nakonec spadne ze židle. Ale žádná z modliteb se nakonec nesplní. Stejně bychom se mohli modlit za spoustu věcí v našem školství. Aby děti byly lačné se učit, aby děti nezlobily učitele a učitelé děti, aby se děti nešikanovaly, aby se učitelé nevysmívali dětem (podle výsledků PISA to…
celý blogOldřich Botlík: Šlendrián na ministerstvu školství
Cermat a MŠMT se nekorektně vyhýbají kritice, a proto státní maturita rychle degeneruje
Autor: OLDŘICH BOTLÍK, matematik zabývající se testováním a vzdělávací politikou.
Vyšlo: Lidové noviny, 17. 6. 2021
Učíme děti stavět větrné mlýny, ne hradby
Tenhle rozhovor Kateřiny Petrové vznikal před dvěma lety pro účely diplomové práce. Studentka mě tehdy zpovídala, jak a na jakých principech se rodily ScioŠkoly. Díky poslednímu roku rozhovor paradoxně neztratil nic na své aktuálnosti, naopak covid ukázal, jak důležitá je idea stavět vzdělávání na očekávání neočekávaného.