Blog Ondřeje Šteffla
Jsme posedlí akademickým výkonem
Ve školách se neustále směřuje hlavně k akademickým znalostem. Kanadský profesor Michael Fullan, který vedl reformu vzdělávání v Ontariu, tomu říká posedlost akademickým výkonem. My všichni jsme jím posedlí, protože školu tady máme dvě stě padesát let, chodíme do ní už asi devátou generaci a to, co se tam děje, bereme jako dané. A správné. Nic jiného si ani neumíme představit.
celý blogJsme posedlí selekcí dětí
Před deseti lety byl současný předseda vláda Petr Fiala jmenován ministrem školství. A přesně v té době vznikl i tento rozhovor o výuce přes YouTube, bezradných učitelích a misi nového ministra školství vedený Ondřejem Kundrou a Hanou Čápovou, který vyšel v Týdeníku Respekt (13. 5. 2012). Co z toho se naplnilo, co zůstalo nezměněno a kam jsme se od té doby posunuli?
celý blogRodič jako problém českého školství?
Střílet do vlastních řad je vždycky těžké. ale upřímně: my, rodiče, jsme poměrně často jednou z největších překážek, které českému školství brání v tom, aby odpovídalo potřebám dětí v 21. století. Z čeho máme strach? A co bychom potřebovali pochopit, abychom změny podpořili?
Budoucnost školství vzniká dnes. Mission impossible a výhody pestrosti
Pestrý výběr typů vzdělání, okna a dveře škol dokořán. To by mohla být budoucnost českého školství.
celý blogCo změnit ve školství v roce 2022
V pohádce O lakomé Barce od Jana Wericha se děti modlí, aby Barka nebyla tak lakomá, závistivá a neučesaná ... a aby nežrala žížaly, Barka to poslouchá, až z toho nakonec spadne ze židle. Ale žádná z modliteb se nakonec nesplní. Stejně bychom se mohli modlit za spoustu věcí v našem školství. Aby děti byly lačné se učit, aby děti nezlobily učitele a učitelé děti, aby se děti nešikanovaly, aby se učitelé nevysmívali dětem (podle výsledků PISA to…
celý blogOldřich Botlík: Šlendrián na ministerstvu školství
Cermat a MŠMT se nekorektně vyhýbají kritice, a proto státní maturita rychle degeneruje
Autor: OLDŘICH BOTLÍK, matematik zabývající se testováním a vzdělávací politikou.
Vyšlo: Lidové noviny, 17. 6. 2021
Učíme děti stavět větrné mlýny, ne hradby
Tenhle rozhovor Kateřiny Petrové vznikal před dvěma lety pro účely diplomové práce. Studentka mě tehdy zpovídala, jak a na jakých principech se rodily ScioŠkoly. Díky poslednímu roku rozhovor paradoxně neztratil nic na své aktuálnosti, naopak covid ukázal, jak důležitá je idea stavět vzdělávání na očekávání neočekávaného.
Jan Kaczor: “Maturita” - nevíme, co to je, ale všichni na to máme názor
Odpovědí na otázku, “k čemu nám maturita slouží” je mnoho. Každou někdo zastává. Problém je v tom, že jsou často vzájemně neslučitelné. Nejde je zasjit jednou zkouškou. Což vede k tomu, že se sice všichni bavíme o “maturitě”, ale vzájemně si vůbec nerozumíme, neboť všichni si pod ní představujeme něco jiného.
Maturita - jeden pojem, deset představ.
Otevřené školy v prosinci - krutá cena
Kdyby každému, kdo se nakazí, v tom okamžiku zmodral malíček, už dávno jsme se s koronavirem vyrovnali.
Další otevírání škol - škody velké, přínos malý
V návrhu nové verze systému PES je v pátém, tedy nejhorším stupni, nově prezenční výuka devátých ročníků ZŠ a posledních ročníků SŠ. Pokládám to za velmi nebezpečnou nezodpovědnost. Uzavřené školy jsou doslova tragédie. Tato vláda nás ovšem přivedla do situace, kdy by další otevírání škol nebyl jen hazard lidskými životy ale přímo zabíjení lidí. A přínos pro žáky a pro českou vzdělanost bude malý, možná žádný.
Jan Kaczor: Proč je novela zákona o pedagogických pracovnících dobrý nápad
Uvažujme o učitelském vzdělávání takovém, jaké opravdu reálně je, a nikoliv v iluzích jaké by ideálně mohlo či mělo být.
celý blogJak dobře učit děti uvězněné doma?
Karanténa dala dětem velkou svobodu si samy určit, jak bude jejich učení probíhat, a s tím na ně vyvinula nebývalý tlak. Pěstujme v nich samostatnost, v životě je už učitel za ručičku nepovede
který se zabývá pedagogickým výzkumem ve společnosti Scio.
Text vyšel 4. 12. 2020 v Hospodářských novinách a na Ihned.cz .
Zveřejňuji ho se souhlasem autora.
Učitel koronavirus
Ať už jde o vzdělávání nebo jinou oblast, koronavirová krize nabourala naše životní jistoty. Zároveň ale může urychlit změny, o kterých se po léta jen mluví. Měli bychom přemýšlet o tom, jak bychom chtěli, aby se děti vzdělávaly, až dnešní problémy budou jen historií
Oldřich Botlík: Pandemie, svoboda a škola
"Nesmíme dopustit, aby rozdíly mezi pravdivým a nepravdivým, dobrým a špatným byly stírány; to, co se ukázalo jako vědecky nesprávné, musí být jako takové jasně pojmenováno. Na našem vztahu k faktům a informacím závisí nejen demokratická debata. Závisejí na tom lidské životy, dámy a pánové!" Angela Merkelová
Zavírat školy? Ne! Jen omezit, ale chytře
Polovina dětí chodí prezenčně v pondělí na celý den, druhá polovina v úterý, ve středu a ve čtvrtek je distanční výuka a v pátek mají děti volno a do školy přijdou jen ty, co se nepřipojují. A nejdřív bary a hospody.
Není všechno černé. Koronavirus nás učí improvizovat, řešit problémy, adaptovat se na novou situaci. Učí každého z nás, epidemiology i MŠMT. A učí se to také děti. To se jim bude v životě hodit víc než láčkovci.
Může přijít druhá i třetí vlna
Ano, může přijít druhá i třetí vlna a je možné že školy se budou různě uzavírat celý rok. Rodiče by pak neměli podléhat diktátu školy, že musí udělat vše, co škola požaduje. A pokud už rodiče mají z jara opravdu špatnou zkušenost s online výukou, můžou změnit školu.
Rozhovor vyšel 2. 9. 2020 v časopisu Reportér
Vzhůru do nejistoty
Koronavirus probudil mnohé z nás ze sna o tom, že svět je stabilní, jak býval, a že v životě máme nějaké jistoty. Dnešní školáky čeká život plný změn. A škola by přece děti měla připravovat na budoucnost. Letošní školní rok, jakkoliv bude náročný, je pro to skvělá příležitost.
celý blogDvě žákyně ZŠ píší na ministerstvo školství.
"Byly bychom rády, kdyby se tohle dostalo na veřejnost a začalo se o tom mluvit. Já, Ema ze Scio školy vím, že na mě budou ve škole hrdí. Já, Anna ze státní základní školy doufám, že si na mě učitelé nezasednou."
Ano my ze ScioŠkol jsme na ně pyšní, i když jedna není naše.
celý blog
Změna musí být trvalý stav - i ve vzdělávání
Vzdělání na dálku se prosadí, už nyní by se mělo zkoušet i mimo krizi. Pro mnoho dětí by bylo lepší být dva nebo tři dny ve škole a zbytek doma nebo týden na expedici a tři týdny v dálkové výuce doma.
Školství se nesmí bát novinek, jedním z kroků by mělo být zrušení přijímaček a státní maturity. Koronavirus nám jasně ukázal, že změna je už trvalý stav společnosti. A pokud se školství bude změnám vyhýbat, naše děti nebudou na budoucnost…
Už to víme: Sezení ve škole škodí vzdělání
Nejdelší prázdniny v dějinách zásadně promění celé české školství. Pandemie koronaviru postrčila celý systém o několik let dopředu, ukázala, co nefunguje, odhalila, kteří učitelé a ředitelé škol jsou schopní a kteří by měli hledat uplatnění jinde. Předvedla, jaké nesmysly se leckdy ve školách učí a otevřela dosud jen tušené možnosti.
Rozhovor pro nový týdeník Hrot.